Březen 2020

05. 03.
Čt
Dílna
10:00–15:00

Blanka Žižka: The Body Knows / Tělo to ví

5. – 8. března / dílna pro profesionální herce, tanečníky a režiséry
English–friendly
Archa.lab
Cena: 4000 Kč za 4 dny

Divadelní dílna s renomovanou americkou režisérkou.

Účastníci dílny budou pod vedením režisérky a umělecké ředitelky Divadla Wilma ve Philadelphii Blanky Žižky zkoumat možnosti hlasu, dechu a pohybu jako nástrojů k objevování nových možností interpretace textu v herecké práci. Metoda Thinking Body, o kterou se bude dílna opírat, umožní účastníkům dílny prociťovat hlas tak, jak existuje v celém jejich těle a zároveň se naučit přijímat podporu z okolního světa. Účastníci dílny objeví možnosti práce pomocí zad, jako způsobu komunikace  s prostorem a textem, vyzkouší si improvizované netextuální zvuky a jazyk, které vedou k pochopení a objevování základní emoce textu.
Metoda Thinkig Body je inspirovaná prací Cicely Berry, která 40 let pracovala jako hlasová koučka Royal Shakespeare Company a dlouhodobě spolupracovala s režisérem Peterem Brookem. Podstatou její práce bylo text ztělesnit, odhalit jeho kořeny uvnitř těla a plně skrze něj zobrazit hercův emocionální život.

Dílna je určena divadelním profesionálům, hercům, tanečníkům a režisérům.
Workshop proběhne v češtině a angličtině. Čeští studenti budou pracovat s českými texty a ostatní s texty v angličtině.
Asistentem Blanky Žižky bude  herec Ross Beschler, člen Wilma HotHouse Company.


Blanka Žižka

Od roku 1981 je uměleckou ředitelkou divadla The Wilma Theatre ve Filadelfii. Je zakladatelkou rezidenčního souboru Wilma HotHouse, který se věnuje uměleckému výzkumu a experimentu. Slouží také jako inkubátor pro tvorbu jak rezidenčních umělců, tak i spřízněných tvůrců všech divadelních disciplín. Blanka Žižka v divadle Wilma režírovala více než 70 her. V poslední době uvedla na scénu například text libanonsko-americké básnířky Etel Adnan, v americké premiéře hru Toma Stopparda The Hard Problem (Obtížný problém), diptych Tonyho Kushnera Angels in America (Andělé v Americe). Dříve inscenovala další Stoppardovy hry: Invention of Love (Vynález lásky) a Rock’n’Roll. Úzce spolupracovala s dramatičkou Dael Orlandersmith na uvedení jejích her Raw Boys a Yellowman. Před dvěma lety inscenovala svou vlastní hru Adapt!
V roce 2011 obdržela cenu Zeldy Fichandler (Zelda Fichandler Award), tu uděluje Nadace divadelních režisérů a choreografů. V roce 2015 byla hostující režisérkou Institutu Sundance. V následujícím roce byla oceněna cenou Vilcek, určenou emigrantovi, který významným způsobem ovlivnil vědu nebo umění v americké společnosti. Její jméno bylo před třemi lety umístěno vědeckým centrem Pensylvánské univerzity ve Filadelfii na chodník slávy, který je věnován lidem, jenž se zasloužili o inovace ve vědě a umění.

Praktické info:

•    Dílna je určena profesionálním hercům, performerům a režisérům.
•    Dílna bude vedena v češtině a v angličtině.
•    Své přihlášky posílejte v angličtině formou motivačního dopisu a profesního CV na adresu jana.svobodova@divadloarcha.cz
•    Uzávěrka pro přihlášky je 15. února. Do 17. února vám dáme vědět, zda bude vaše přihláška přijata.
•    Úhrada školného pak musí proběhnout do 20. února 2020.
•    Kapacita dílny je velmi omezená.
•    Čas: 10.00 – 15.00 s 20minutovou přestávkou na svačinu
•    Cena: 4000 Kč za 4 dny
•    Místo: Studio Divadla Archa, Zlatnická 8, Praha 1
 

Více o dílně:
Blanka Žižka / The Body Knows / Tělo to ví

Účastníci workshopu The Thinking Body (Myslící tělo) budou pod vedením umělecké ředitelky filadelfského divadla Wilma Blanky Žižky zažívat a učit se techniky rozvíjené v uplynulých devíti letech jejím uskupením Hothouse Company.

Hlas uvnitř těla – Herci budou prociťovat hlas tak, jak existuje v celém jejich těle, zaměřovat se na různé ozvučné prostory a způsoby tvorby zvuku a skrze ně objevovat plný potenciál všech z mnohých hlasů, jež v sobě mají. Skrze hlas budou objevovat světy otevřenosti, zranitelnosti, radosti, hrůzy, potěšení, a napojí se na hlubokou pradávnou emocionální paměť, která v nich přebývá.

Přijetí podpory – Herci se naučí přijímat podporu z okolního světa. Často si myslíme, že herci hrají sami, že se světem komunikují z odděleného ostrova vlastního já. Prostřednictvím Myslícího těla se studenti učí podporovat a nechat se podporovat v rámci hereckého souboru kolem sebe i celé místnosti v níž hrají – zapojit se do skutečně dynamického dialogu s okolím, který uvolňuje energii pro hluboké působivé herecké výkony.

Práce se zády – Naše společnost upřednostňuje frontální a horizontální myšlení; svět kolem ovládáme pomocí jazyka a názorů. Metoda Myslícího těla herce povzbuzují k práci s vertikální osou a zády. Zadní strana těla má fascinující schopnost hluboce naslouchat a vnímat svět bez přílišného přemýšlení a soudů socializovaného já a reagovat hlubokým, bezprostředním, pravdivým způsobem. Herci se budou učit pracovat zády k sobě a také pomocí zad komunikovat s prostorem a textem. Dostanou se tak na novou úroveň intimity a objeví nečekané reakce.

Blábolení: od zvuků k textu – Tradiční zkoušení často začíná naší diskusí a analýzou textu a následně hrajeme svůj názor na text. Tento trénink se oproti tomu zaměří na pochopení základní emoce z níž svět té které hry a veškerá aktivita v ní vyrůstá a na to, jak emoci zhmotnit a vytvořit z ní odrazový můstek k objevení zbytku tohoto světa, nikoli k rozhodování o něm. Cvičení v nesmyslném „blábolení“ hercům umožní obejít mysl, její sklon k posuzování a ovládání a poddat se plynutí přítomného okamžiku a situace. Pracuje se zde s improvizovanými netextuálními zvuky a jazykem často současně s cvičeními prováděnými zády k sobě; tím je umožněn fyzický zážitek odevzdání danému okamžiku, hereckému partnerovi, místnosti, situaci.

Práce s textem podle Cicely Berry – Ve chvíli, kdy jsou v místnosti aktivovány koncepty přijímání podpory, odevzdání a naslouchání, začínáme pracovat s textem. Metoda Myslící tělo je inspirována prací Cicely Berry, která 40 let pracovala jako hlasová koučka Royal Shakespeare Company a dlouhodobě spolupracovala s režisérem Peterem Brookem. Podstatou její práce bylo text ztělesnit, odhalit jeho kořeny uvnitř těla a plně skrze něj zobrazit hercův emocionální život. Herci se učí nechat se textem nést a odevzdat se jeho vedení, stejně jako předtím svým partnerům a místnosti – následovat interpunkci a rytmy dramatikova jazyka do větší hloubky, než jaké dosáhnou předem vytvořené představy o postavách a činech.

Workshop proběhne v češtině a angličtině. Čeští studenti budou pracovat s českými texty a ostatní s texty v angličtině.
Workshop je určen divadelním profesionálům, hercům, performerům, tanečníkům a  režisérům. 

 

Divadlo je zkoušením života – rozhovor s režisérkou a uměleckou ředitelkou The Wilma Theatre Blankou Žižka 

 

 

 

05. 03.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
14:00

Taneční ateliér pro děti od 4 do 6 let

Každý čtvrtek 14:00 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorky: Veronika Kacianová
Archa.lab
05. 03.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
15:15

Taneční ateliér pro děti od 7 do 12 let

Každý čtvrtek 15:15 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorky: Veronika Kacianová
Archa.lab
05. 03.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
17:30

Fyzické a taneční divadlo pro všechny věkové kategorie II

Každý čtvrtek 17:30 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorka: Veronika Kacianová
Archa.lab

Červen 2020

02. 06.
Út
KURZ / ve Studiu Archa
15:30

Hýbánky – Ateliér – dramaťáček pro nejmenší děti od 4 do 6 let

Každé úterý 15:30 / od 3. 3. 2020 do 2. 6. 2020 / lektorky: Radmila Krásenská a Karolína Křížková
Archa.lab
02. 06.
Út
KURZ / ve Studiu Archa
18:30

Fyzické a taneční divadlo pro všechny věkové kategorie I

Každé úterý 18:30 / od 3. 3. 2020 do 2. 6. 2020 / lektorka: Veronika Knytlová
Archa.lab
11. 06.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
14:00

Taneční ateliér pro děti od 4 do 6 let

Každý čtvrtek 14:00 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorky: Veronika Kacianová
Archa.lab
11. 06.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
15:15

Taneční ateliér pro děti od 7 do 12 let

Každý čtvrtek 15:15 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorky: Veronika Kacianová
Archa.lab
11. 06.
Čt
KURZ / ve Studiu Archa
17:30

Fyzické a taneční divadlo pro všechny věkové kategorie II

Každý čtvrtek 17:30 / od 5. 3. 2020 do 11. 6. 2020 / Lektorka: Veronika Kacianová
Archa.lab
18. 06.
Čt
prezentace
00:00
VSTUP ZDARMA
Archa.lab

Srpen 2020

24. 08.
Po

00:00
English–friendly
Archa.lab

Září 2020

07. 09.
Po

00:00
English–friendly
Archa.lab